Koelvloeistof / Coolant: Wat je moet weten over soorten, mengen en bijvullen

koelvloeistof-kleuren

Wat is koelvloeistof? Koelvloeistof is gedemineraliseerd (volledig zoutloos) water met additieven, oftewel toevoegingen. Koelvloeistof gaat oververhitting van de verbrandingsmotor tegen, voorkomt bevriezing van motoronderdelen en beschermt ze tegen corrosie. Kortom: koelvloeistof is onmisbaar voor je vrachtwagen en auto. Maar er zijn verschillende soorten. Wij helpen je de juiste kiezen.

Er zijn grofweg drie koelvloeistoffen: G11, G12 en G13.

Koelvloeistof wordt ook wel ‘coolant’ genoemd. Waarom er verschillende soorten coolant zijn? Omdat nieuwe motoren andere koelvloeistof nodig hebben dan oude. En omdat we steeds beter weten welke additieven (toevoegingen) goed zijn voor je motor. Evolutie dus.

Soorten koelvloeistof: kleur bekennen

Er zijn grofweg drie soorten koelvloeistof: G11, G12 en G13. Ieder type heeft een eigen kleur. De ‘G-aanduiding’ is jaren geleden in het leven geroepen door Volkswagen. De Duitse autofabrikant is toonaangevend als het om koelvloeistoffen gaat. Er zijn echter merken die andere benamingen gebruiken voor hetzelfde spul. Zoals Renault, die Type C (staat gelijk aan G11) en Type D (G12) gebruikt.

G11 (type C)

G11 / Type C

G11 / Type C

G11 is van de genoemde soorten het oudste type koelvloeistof. G11 is meestal blauw (soms groen) en bevat silicaten. Silicaten zijn zouten. Heb je een wat oudere vrachtwagen, dan is de kans groot dat je motor G11 kan hebben.

G12 koelvloeistof (type D)

G12 / Type D

G12 / Type D

Toen er aluminium motoren in omloop kwamen, kwam er G12 op de markt. Deze koelvloeistof is rood, soms geel. In tegenstelling tot G11, is G12 gebaseerd op Organic Acid Technolgie (OAT). Dat betekent onder meer dat G12 geen silicaten bevat, waardoor deze niet schadelijk is voor aluminium onderdelen. Daarnaast bevat G12 verbeterde additieven die je motor helpen beschermen.

G12+

In 2005 kreeg G12 een update: G12+. De verbetering zit ‘m puur in de werkzame additieven. G12+ is paars of kleurloos en wordt ook wel universele koelvloeistof genoemd. Dat heeft te maken met de mogelijkheden voor mengen, daarover later meer.

G13 (G12++)

Oké, nu wordt het verwarrend. Want sinds enige tijd is er ook G13 op de markt. Niks aan de hand zou je zeggen. Maar wel als we vertellen dat dit type ook wordt aangeduid als G12++ en (net als G11) silicaten bevat. Kortom: deze nieuwste vloeistof verschilt in een belangrijk opzicht van G12 en G12+.

Geconcentreerde koelvloeistof: motor antivries

Motor-antivries G11

Motor antivries G11

De meeste producten die als ‘koelvloeistof’ worden aangeboden zijn gebruiksklaar. Je hoeft ze niet te mengen. Maar er is ook geconcentreerde koelvloeistof. Die noemen we motor antivries. Motor antivries moet je aanlengen. Dat doe je niet met gewoon water, maar met gedemineraliseerd (volledig zoutloos) water. Daarna heb je koelvloeistof die klaar is voor gebruik. Motor antivries kent dezelfde types als gebruiksklare koelvloeistof.

Vriespunt

Koelvloeistof en motor antivries beschermen je motor tegen kalkafzetting, corrosie, schuimvorming, oververhitting én: bevriezing. Waar een goede kant en klare vloeistof bestand is tegen maximaal 35 graden vorst, biedt motor antivries bescherming tot wel -40 graden celsius. Zie onderstaande tabel voor de juiste mengverhouding van motor antivries.

Mengverhouding Motor antivries / Gedemineraliseerd water
Bescherming Antivries Water (gedemineraliseerd)
-10 ℃ 22% 78%
-25 ℃ 42% 58%
-40 ℃ 52%  48%

Koelvloeistof mengen? Beter van niet

Een veelgestelde vraag is of je verschillende typen koelvloeistof kunt mengen. Het antwoord: liever niet. Het voorgeschreven vloeistoftype voor jouw motor is altijd het beste. Wil je toch mengen, raadpleeg dan onderstaande tabel. Niet alle typen zijn mengbaar namelijk. Dat heeft te maken met de aanwezigheid van silicaten en de (wel/niet) toegepaste OAT-technologie.

Mengopties
Voor jouw motor voorgeschreven: Eventueel te mengen met:
G11 (silicaat houdend, geen OAT) G12, G12+, G13 (G12++)
G12 G12+
G12+ G12
G13 (G12++) (silicaat houdend)  –

Uit de tabel blijkt dat je voor motoren die G11 vragen, ook alle andere (verbeterde) typen koelvloeistof kunt gebruiken. De reden waarom G11 nog wordt verkocht is de prijs. G11 is gewoon goedkoper. Dus heb je een wagen met oudere motor, dan is het prijstechnisch meestal aantrekkelijker G11 aan te schaffen.

Basisvloeistof: MEG of MPG

Het vermogen van koelvloeistof om warmte af te voeren en je motor te beschermen tegen bevriezing en oververhitting, heeft het vooral te danken aan zijn basisvloeistof. Afhankelijk van het type koelvloeistof dat je kiest is dit MEG (Mono Ethylene Glycol) óf MPG (Mono Propylene Glycol).

MEG vind je terug in de meeste koelvloeistoffen en motor antivries-producten. Het werkt efficiënter en is geschikt voor nagenoeg alle soorten koelsystemen. Dit verklaart ook direct de populariteit van het bestanddeel. MPG is milieuvriendelijker en wordt vooral gebruikt in machines waarin geen toxische stoffen zijn toegestaan, zoals in de voedingsindustrie.

Welke koelvloeistof jij nodig hebt

Genoeg theorie, nu de praktijk. Je wilt natuurlijk weten welke koelvloeistof jouw wagen nodig heeft. Daar kun je op 3 manieren achter komen:

  • Aflezen op de vuldop
  • Handleiding van je wagen raadplegen
  • Fabrikant/constructeur vragen

Koelvloeistof bijvullen vrachtwagen

Hoe en waar je de koelvloeistof van jouw vrachtwagen bijvult, verschilt per merk. Van de meeste merken kun je online het instructieboekje raadplegen. Hieronder zie je een afbeelding uit de instructie van Scania. En hierbij een link naar Volvo.Koelvloeistof bijvullen Scania

Koelvloeistof bijvullen personenauto

  • Controleer de koelvloeistof altijd als je motor koud is.
  • Zorg dat je wagen op een egale ondergrond staat.
  • Met de streepjes van het transparante expansievaatje kun je het peil controleren.
  • Bijvullen? Dan moet je eerst weten welke koelvloeistof je wagen nodig heeft. Hiervoor kun je de vuldop aflezen, de autohandleiding raadplegen of je dealer vragen.
  • Koelvloeistof verversen? Zorg er dan voor dat je de oude vloeistof opvangt en naar de milieustraat brengt.

In deze video wordt uitgelegd hoe je zelf koelvloeistof van een personenauto controleert en ververst:



OOK INTERESSANT

Reacties

  1. Jaap Bood zegt:

    In mijn boot (kielkoeling, 150 ltr) heb ik koelvloeistof met anti-freeze gemengd. Nu soort klontering waardoor thermostaat niet meer werkt. Zou spoelen met azijn kunnen? BVD

    • TEVU zegt:

      Beste Jaap, Kan het zijn dat je 2 soorten koelvloeistof hebt gemengd die niet bij elkaar passen (zie artikel)? Zo kan er namelijk klontering ontstaan. Je kunt nu het koelsysteem het beste laten reinigen door een product dat wordt aangeraden door de lokale rederij. Voor het koelsysteem gereinigd is de motor NIET starten, anders is de kans op (grote) motorschade groot. We hopen dat je zo geholpen bent. Hartelijke groet, TEVU

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *